Skip to content

Fietstraining

Elke woensdagavond wordt er onder leiding van ervaren trainers gefietst. We vertrekken om 18:00 uur bij Refidé (Blauwborgje 12 op het Zernikecomplex). Van tevoren wordt er daar verzameld zodat iedereen nog even de eigen bandjes kan oppompen.

Groepen

Er wordt gewoonlijk in vier verschillende groepen getraind, afhankelijk van hoe hoog de opkomst is:

  • Technische Variatie
    Deze groep zal de eerste 5 weken van het seizoen bestaan uit de basistraining: Hier leer je vanaf stap 1 hoe je een echte en verantwoorde racefietser wordt. Ook een aanrader als je het al langer doet! Na de basistraining zal de technische variatie veel doen wat de gevorderde groep ook doet, maar met nog extra begeleiding, zodat je de oefeningen optimaal gaat kunnen uitvoeren.
  • Gevorderde Variatie
    Doe jij al langer mee aan fietstrainingen (van Tjas) en weet jij goed hoe je alle oefeningen moet uitvoeren? Als jij weet hoe je o.a. goed kan waaieren en graag beter wordt in fietsen, sluit dan hier bij aan. De opleidingsploeg sluit hier ook het vaakst bij aan.

Wedstrijden

Als er een tijdrit voor het Tjas fietsklassement is, dan is er geen fietstraining. We verzamelen dan op reguliere tijd en plek en fietsen gezamenlijk het parcours. De tijdritten zijn voor alle niveaus toegankelijk!

Vertreklocatie:

“Let op!”

  • Neem ALTIJD een binnenbandje mee in je achterzakje. Zorg er ook voor dat altijd een pompje en bandenlichters mee gaan.
  • Zorg ervoor dat je elke training een bidon met water of dorstlesser meeneemt (en ook opdrinkt)!
  • Eet ongeveer ieder uur. Neem dus altijd eten mee, zoals een mueslireep of banaan.
  • Houd rekening met daling van de temperatuur in de avond en kleed je hierop. Het koelt ‘s avonds vaak snel af.
  • Neem voor de zekerheid lampjes mee voor invallende duisternis.

Fietstechniek

Het nieuwe wielerseizoen voor de G.S.S.V. Tjas is weer gestart. Dit seizoen zullen leuke, speelse, serieuze en natuurlijk buitengewoon effectieve trainingen de revue passeren. Met mooi weer verwachten we weer een flink peloton en het rijden in een grote groep is niet geheel zonder risico’s. Het wielrennen gebeurt nu eenmaal op de openbare weg. Nu zal de veiligheid in de trainingen nog vaak aan de orde worden gesteld en we hopen dat bij iedere renner die dit leest een stukje bewustwording wordt gecreëerd over de eigen rol en veiligheid op de fiets. Om de ergernissen van wielrenners en medeweggebruikers te minimaliseren en de veiligheid te verhogen is deze kennis een must voor iedere wielrenner.

Fietsregels

Zorg dat je materiaal in orde is.

Tekens in de groep (Bron: NFTU)
STOPPEN: Voorrijder steekt linkerarm omhoog en roept “STOP”. Groep geeft roep door naar achter.
WEG VRIJ: Voorrijder steekt linkerarm omhoog, wuift naar voren en roept “VRIJ”. Groep geeft roep door naar achter.
RECHTDOOR: Voorrijder roept “RECHTDOOR”. Groep geeft roep door naar achter.
AFSLAAN: Voorrijder steekt arm naar links of rechts en roept “LINKS” of “RECHTS”. Groep geeft roep door naar achter. Achterrijder steekt ook arm uit.
OBSTAKEL RECHTS/INHALEN: Voorrijder roept “VOOR”. Groep geeft roep door naar achter.
OBSTAKEL LINKS/TEGENLIGGER: Voorrijder roept “TEGEN”. Groep geeft roep door naar achter.
OBSTAKEL IN/OP WEGDEK: Voorrijder roept naam obstakel en wijst ernaar. Groep geeft roep door naar achter.
ACHTER ELKAAR RIJDEN: Voorrijder/achterrijder roept “RITSEN”. Groep geeft roep door en geeft ritsers de ruimte.
INGEHAALD WORDEN: Achterrijder roept “ACHTER”. Groep geeft roep door naar voren.
PROBLEMEN: Betrokkene roept “LEK”.

Smalle weg:
Wanneer er niet langer twee aan twee gereden kan worden en het beter is om allen achter elkaar te rijden, bijvoorbeeld bij veel tegenliggers, smalle paden of een scherpe bocht Roep: “EEN LIJN!!” en geef elkaar de ruimte om achter elkaar te fietsen.

Wanneer renners van elkaar constateren dat deze regels niet worden gehanteerd moet gezamenlijk verantwoordelijkheid worden genomen. Wijs elkaar op de veiligheid en coach elkaar om het fietsen zo veilig mogelijk te houden!

Overige noemenswaardigheden:
Helm:
Het dragen van een helm is verplicht op de trainingen. Een helm heb je enkel en alleen op voor je eigen veiligheid. Mijn motto is: “Zodra je voeten vast zitten aan je frame draag je een helm!” Ook als je alleen fietst dus.

Triathlonstuur/ ligstuur:
Rijd in de groep nooit met de handen in een ligstuur. Op deze manier kun je niet goed bij de remmen en kun je niet snel genoeg anticiperen op dat wat voor je gebeurd.

Aansprakelijkheid:

Iedereen die deelneemt aan de fietstrainingen in onze groep, aanvaardt het risico dat hij/zij – ondanks dat door iedereen alle verkeersregels en deze veiligheidsregels in acht worden genomen – lichamelijk letsel kan oplopen door het fietsen in de groep.

Houd je ten aller tijden aan de verkeersregels!
Wielrennen gebeurt op de openbare weg. Kleine groepjes en eenlingen kunnen eenvoudig uitwijken en anticiperen op wat er op de weg gebeurd. Wanneer de groep renners groter wordt is het anticiperen op situaties een stuk moeilijker. Wanneer er binnen een peloton niet goed wordt gecommuniceerd zijn deze groepen voor andere weggebruikers dan ook vaak een bron van ergernissen. Om deze ergernissen tot een minimum te beperken zijn er, naast de standaard verkeersregels, een aantal ongeschreven regels waaraan het peloton zich dient de houden. We zijn niet de enige gebruikers van de weg en dienen rekening te houden met alle andere weggebruikers.
Iedere wielrenner is verantwoordelijk voor de veiligheid van het gehele peloton!
De sterkste renners rijden op kop van het peloton. De slimme renner zit lekker bij jou in het wiel en volgt zo dicht mogelijk om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Op kop van de groep zijn jouw ogen dus de ogen voor de gehele groep. Even snel uitwijken, zoals je dat zou doen als je alleen een rondje fietst, betekent in een peloton al snel een massale valpartij met alle nare gevolgen van dien. Wees je er dus van bewust dat je wanneer je op kop fietst alle mogelijke gevaren tijdig communiceert (zie onder) zodat iedereen die achter je rijdt kan anticiperen op dat wat komen gaat.
Ga er altijd vanuit dat mensen achter je niet opletten en geef instructies van de renners op kop duidelijk door!
Hoe groter de groep hoe belangrijker het doorgeven van de communicatie is. Ongelukken gebeuren zelden met de eerste renners, maar bijna altijd midden in het peloton. Midden in het peloton wordt het zicht beperkt door de renners die voor je rijden en doordat je lekker uit de wind rijdt heb je energie over om eens rustig bij te praten met de renner naast je. Een paaltje op de weg wordt door de voorste mensen netjes aangegeven middels handgebaren en hard roepen: “Paaltje!!”, maar wanneer de renners erachter alleen ontwijken en de boodschap niet doorgeven wordt vanzelf iemand in het peloton verrast.
Houd er op kop van het peloton rekening mee dat je niet alleen de ogen van de groep bent, je bepaalt ook de snelheid. Achter in het peloton ligt de snelheid over het algemeen een stuk lager bij het omzeilen van obstakels en het ingaan van bochten. Ter compensatie moet het gat met hogere snelheid dichtgereden worden. Trek daarom niet hard op, maar wacht tot de groep compleet is (tenzij het doel is om elkaar los te rijden natuurlijk).