• intro2018
  • Clubactie
  • Hele jaar
  • Winter
  • Zomer
Fietstraining

 

Elke woensdagavond wordt er, onder leiding van drie ervaren trainers, gefietst. We verzamelen om 17:30 uur bij Erik Gorter Tweewielers (Meeuwerderweg 52-54), vertrek is om 17:45 uur.

Je kunt per fietstraining kiezen tussen drie groepen:

 

Duurtaining: Een training met een voor iedereen haalbaar tempo die duurt tussen 1 ½ en 2 uur. Er wordt ook aandacht besteed aan fietstechniek en behendigheid. Deze training is geschikt als je je basis-conditie op peil wilt brengen.

Variatietraining (twee groepen): In groepen van alle niveaus worden trainingsvormen uitgevoerd op een rondje, zoals extensieve duur, intensieve duur, interval en sprint. Deze training is uitermate geschikt ter voorbereiding op de tijdritten maar ook zullen deze trainingen de beste voorbereiding zijn voor het schaatsseizoen.


LET OP:
- Neem ATLIJD een binnenbandje mee in je achterzakje (te koop bij Erik Gorter Tweewielers). Zorg er ook voor dat altijd een pompje en bandenlichters mee gaan.

- Zorg ervoor dat je elke training een bidon met water of dorstlesser meeneemt (en ook opdrinkt)!

- Eet ongeveer ieder uur. Neem dus altijd eten mee, zoals een mueslireep of banaan.

- Houd rekening met daling van de temperatuur in de avond en kleed je hierop. Het koelt 's avonds vaak snel af.

- Neem voor de zekerheid lampjes mee voor invallende duisternis.

 

In 2017 zullen de volgende wedstrijden georganiseerd worden door de Wedcie:

- Tijdrit Wanne (Ardennen), 26 mei
- Tijdrit St. Anne, 17 mei *
- Tijdrit Peize, 14 juni *
- Koppeltijdrit Eemskanaal, 6 september *
- Tijdrit Peize, 20 september *
 

* Telt mee voor het Erik Gorter Tweewieler Fietsklassement


 
Fietstechniek


Het nieuwe wielerseizoen voor de G.S.S.V. Tjas staat weer voor de deur. Dat betekent dat ik midden in de voorbereidingen van de fietstrainingen zit. Dit seizoen zullen leuke, speelse, serieuze en natuurlijk buitengewoon effectieve trainingen de revue passeren. Met mooi weer verwacht ik weer een flink peloton en het rijden in een grote groep is niet geheel zonder risico’s. Het wielrennen gebeurt nu eenmaal op de openbare weg. Nu zal de veiligheid in mijn trainingen (en hopelijk doet iedere trainer dat) nog vaak aan de orde worden gesteld en hoop dat bij iedere renner die dit leest een stukje bewustwording wordt gecreëerd over de eigen rol en veiligheid op de fiets. Om de ergernissen van wielrenners en medeweggebruikers te minimaliseren en de veiligheid te verhogen is deze kennis een must voor iedere wielrenner.

Peloton op de openbare weg:

- Houd je ten aller tijden aan de verkeersregels! -
Wielrennen gebeurt op de openbare weg. Kleine groepjes en eenlingen kunnen eenvoudig uitwijken en anticiperen op wat er op de weg gebeurd. Wanneer de groep renners groter wordt is het anticiperen op situaties een stuk moeilijker. Wanneer er binnen een peloton niet goed wordt gecommuniceerd zijn deze groepen voor andere weggebruikers dan ook vaak een bron van ergernissen. Om deze ergernissen tot een minimum te beperken zijn er, naast de standaard verkeersregels, een aantal ongeschreven regels waaraan het peloton zich dient de houden. We zijn niet de enige gebruikers van de weg en dienen rekening te houden met alle andere weggebruikers.

Op kop van het peloton:
- Iedere wielrenner is verantwoordelijk voor de veiligheid van het gehele peloton! -
De sterkste renners rijden op kop van het peloton. De slimme renner zit lekker bij jouw in het wiel en volgt zo dicht mogelijk om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben. Op kop van de groep zijn jouw ogen dus de ogen voor de gehele groep. Even snel uitwijken, zoals je dat zou doen als je alleen een rondje fietst, betekent in een peloton al snel een massale valpartij met alle nare gevolgen van dien. Wees je er dus van bewust dat je wanneer je op kop fietst alle mogelijke gevaren tijdig communiceert (zie onder) zodat iedereen die achter je rijdt kan anticiperen op dat wat komen gaat.

In het peloton:
- Ga er altijd vanuit dat mensen achter je niet opletten en geef instructies van de renners op kop duidelijk door!! -
Hoe groter de groep hoe belangrijker het doorgeven van de communicatie is. Ongelukken gebeuren zelden met de eerste renners, maar bijna altijd midden in het peloton. Midden in het peloton wordt het zicht beperkt door de renners die voor je rijden en doordat je lekker uit de wind rijdt heb je energie over om eens rustig bij te praten met de renner naast je. Een paaltje op de weg wordt door de voorste mensen netjes aangegeven middels handgebaren en hard roepen: “Paaltje!!”, maar wanneer de renners erachter alleen ontwijken en de boodschap niet doorgeven wordt vanzelf iemand in het peloton verrast.

Snelheid
Houd er op kop van het peloton rekening mee dat je niet alleen de ogen van de groep bent, je bepaalt ook de snelheid. Achter in het peloton ligt de snelheid over het algemeen een stuk lager bij het omzeilen van obstakels en het ingaan van bochten. Ter compensatie moet het gat met hogere snelheid dichtgereden worden. Trek daarom niet hard op, maar wacht tot de groep compleet is. (tenzij het doel is om elkaar los te rijden natuurlijk)

Fietsregels:
Zorg dat je materiaal in orde is. Voor materiaal en advies kun je terecht bij onze Sponsor Erik Gorter Tweewielers.

Tekens in de groep (Bron: NFTU)
STOPPEN: Voorrijder steekt linkerarm omhoog en roept “STOP”. Groep geeft roep door naar achter.
WEG VRIJ: Voorrijder steekt linkerarm omhoog, wuift naar voren en roept “VRIJ”. Groep geeft roep door naar achter.
RECHTDOOR: Voorrijder roept “RECHTDOOR”. Groep geeft roep door naar achter. AFSLAAN: Voorrijder steekt arm naar links of rechts en roept “LINKS” of “RECHTS”. Groep geeft roep door naar achter. Achterrijder steekt ook arm uit. OBSTAKEL RECHTS/INHALEN: Voorrijder roept “VOOR”. Groep geeft roep door naar achter.
OBSTAKEL LINKS/TEGENLIGGER: Voorrijder roept “TEGEN”. Groep geeft roep door naar achter.
OBSTAKEL IN/OP WEGDEK: Voorrijder roept naam obstakel en wijst ernaar. Groep geeft roep door naar achter.
ACHTER ELKAAR RIJDEN: Voorrijder/achterrijder roept “RITSEN”. Groep geeft roep door en geeft ritsers de ruimte.
INGEHAALD WORDEN: Achterrijder roept “ACHTER”. Groep geeft roep door naar voren.
PROBLEMEN: Betrokkene roept “LEK”.

Smalle weg:
Wanneer er niet langer 2 aan twee gereden kan worden en het beter is om allen achter elkaar te rijden, bijvoorbeeld bij veel tegenliggers, smalle paden of een scherpe bocht Roep: EEN LIJN!! en geef elkaar de ruimte om achter elkaar te fietsen

Wanneer renners van elkaar constateren dat deze regels niet worden gehanteerd moet gezamenlijk verantwoordelijkheid worden genomen. Wijs elkaar op de veiligheid en coach elkaar om het fietsen zo veilig mogelijk te houden!

Overige noemenswaardigheden:
Helm:
Het dragen van een helm is verplicht in mijn trainingen. Een helm heb je enkel en alleen op voor je eigen veiligheid. Mijn motto is: ‘Zodra je voeten vast zitten aan je frame draag je een helm!” Ook als je alleen fietst dus.

Triathlonstuur/ ligstuur:
Rijd in de groep nooit met de handen in een ligstuur. Op deze manier kun je niet goed bij de remmen en kun je niet snel genoeg anticiperen op dat wat voor je gebeurd.

Aansprakelijkheid:

Iedereen die deelneemt aan de fietstrainingen in onze groep, aanvaardt het risico dat hij/zij – ondanks dat door iedereen alle verkeersregels en deze veiligheidsregels in acht worden genomen – lichamelijk letsel kan oplopen door het fietsen in de groep.

Twitter